June 1, 2009

sudah jatuh "menimpa" tangga.

jumaat lepas balik mu0 naik bas. biasa la bas kan kenderaan rasmi aku time balik kampung. baru terasa suasana balik kampung tuh (mulut otomatik nk nyanyi lagu sudirman) terasa macam nak raya la pulak. ngat ye kawan2, raya bape bulan je lagi. sape yg xganti puasa lagi, bersama2 kita mengganti. heheh~

sampai2 umah terus gi majlis nikah. kazen dua pupu aku yg nikah ye, bukan aku. punye la penat xhingat. balik mencungap dah tengah malam,apelagi terus tdo. pagi2 sabtu bangun terus gi *rewang. kat dapur jela aku. rajin kan aku? (haha perasan. kupas bawang sampai nangis pe citer weyh?) selalu pagi2 sabtu mana bangun awal2 beb, xmain laa.

pukul 12tengahari bersiap2 ayu nak gi majlis pihak pempuan plak. keja aku bawak hantaran kek. penuh ayu beb nak bawak kek nih, bukan calang2. kang xpasal2 penyek kek kawen orang xke naya aku. citer je xbest jugak, nih aku bagi bukti aku pegi majlis kawen.



selamat pengantin baru to along nazri & kak syikin. semoga berkekalan ke akhirat. insyaAllah.
note: kalu aku yg pegang camera, jgn harap ada muka aku dalam gambo. hehe~


abes citer bersanding, petang rewang lagi sebab majlis sambut menantu kat umah kazen aku. umah dia dekat je dgn umah aku, kalu xpegi kang kena bebel dgn mak aku, padahal mak aku pun xpegi rewang, dia keja opis. jgn marah ye mak~

keja aku pasang *tabir. sambut menantu biasanya xde pelamin. tapi kitorang yg gatal nk wat. simple mimple je. asalkan ada. bley wat tangkap2 gambo sekeluarga. sambil pasang tabir dapat la seimbas dua tengok chelsea vs everton. cet. sampai kul 3pagi ngerjakan menda alah tuh semua. tapi bukan aku yg tdo kul 3pagi, mak aku. aku tdo awal sket. haha..

sok pagi nya aku xsempat nak tengok majlis sambut menantu sebab tiket bas nak balik shah alam kul 10.30 pagi. apa yg aku sempat cuma datang bersalam2an dgn sanak saudara serta mencilok sebanyak2 makanan yg bley aku bawak balik naik bas. ada la 1 beg plastik besor. hehe.. sebenarnya bukan aku yg nak makanan tu semua tau. atok sedara, makcik2 aku yg beramai2 tuh memang nak suruh aku gemok sket. aku kan keding. time merempit selalu terasa nak melayang ditiup angin.

mungkin disebabkan penat, aku tdo dalam bas dari awal bertolak, sampai tol shah alam. bangun2 ada la 'peluh'2 sket kat tepi bibir. pasal 'peluh' tu aku nak salahkan aircond bas. panas giler! aircond serupa enjin semput.

nak dijadikan citer pertama, aku nak sms la rumet aku, suruh dia jangan beli makanan tengahari sebab aku dah bawak ber*bondong2 makanan nih. raba2 kanan xde, raba2 kiri xde, raba2 atas..err.. aku xletak henset aku dalam baju ye, selalu kat kocek seluar je. raba2 bawah kerusi xde, dalam beg pun xde. haru. mata coklat aku terus jadi kaler hijau the hulk. aku saspek henset aku tertinggal kat umah.

nasib baik rumet aku dah tunggu siap2 kat bustand. aku dah letak syiling 2posen dalam telefon awam berbayar, tiba2 dia tepuk bahu aku. un'sangka'rable. dalam pendek2 bley sampai jugak tangan dia nk tepuk bahu aku. lepas tuh balik lah kami berdua dgn riang rianya. terlupa sekejap pasal henset.

malang selalunya berbau. macam bau kentut.

nak dijadikan citer kedua, aku nak kuar malam tu. aku jatuh. ni betul2 jatuh tau. bukan cobaan2. rushing2 turun tangga, dah sampai tingkat dua.... ZUPP!! GEDEBUK! BUK! BUK!BUK! (bunyi 'BUK' disebut dgn laju ye) ada la 4-5 anak tangga aku terduduk2. rumet aku kat tingkat 4 pun bley dengar. terjerit2 dia panggil nama aku sambil lari2 turun tangga, macamlah aku jatuh terjun bunuh diri ke hape. dah la kutuk aku jatuh macam nangka busuk. siut. aku nak kuar jugak. dalam kesakitan aku jalan. dah macam nenek kebayan pun ada. sampai bawah je, "Bodoh punya tangga!!" mulut aku jerit otomatik, bukan aku jerit tau. tangga jugak yg disalahkan. isk3..




harapan aku: jgn lah korang pakai selipor tapak haus. bagi la selipor korang minum 8gelas air suam sehari supaya terjamin keselamatan korang semasa menuruni tangga. lagi satu, berhati2 bila korang tertinggal alat komunikasi korang yg penting kat umah, mungkin lepas tuh korang akan ditimpa balak pulak kot? kan dah susah nak contact mak bapak~


lalala... malu saya jatuh tangga~



Glossari (penterjemah ialah aku)
*rewang : pekerjaan menyediakan sebelum atau sesudah majlis. biasanya kat kampung2.
*tabir : langsir atau tirai.
*bondong : dalam kuantiti yg banyak.

6 comments:

StingRay said...

hahahaha...




hai nangka....

olin said...

hai stingray.... cet, kutukz!
hehehe..

cujen said...

aku dok pk sapekah dua kazen kita tu... belek nye belek tak cam jugak...
baca nama 3-4 kali baru perasan..
along anzri rupenye....hadoi... ingat sape tadikk

er, eknapa aku ak tau dia nak kawen..
tadek sape bitau aku pong....

DoN said...

huhu cian noona jtuh... sori... sori sgt2...

~Cinta Cukulet~ said...

jatuh cinta lagi sakit oh hahaha

olin said...

cujen,
hehe.. ngatkan ko tahu dah.. ina pun xckp ngn ko ek?

don,
nak wat cemano~

cc,
jatuh cinta lagi, lagi2 ku jatuh cinta~ tiba2 ternyanyi plak.. lalala.. malu saya~