June 9, 2009

berus gigi.

masa aku kecik2, umo pun baru 5tahun, aku selalu tengok mak aku mandi. eh, aku bukan sekodeng tau. memang aku mandi dengan mak aku. mak aku lepas dia gosok gigi dia mesti gosok jari kiri dia.

lepas2 tuh aku decide nak mandi sendiri, xmau mak mandikan. alasan aku, aku nak berdikari (ceh, kecik2 dah ada tokoh pengakap). sampai la aku darjah 1 kot, lepas aku gosok gigi, mesti aku gosok jari aku dengan berus gigi. kecik2 dolu xreti jimat air lagi, lum paham membazir tu amalan syaitan. so aku mandi jenis lama bebenor kat bilik air.

satu hari lepas aku siap mandi, pakai baju, pakai bedak wangi2, mak aku panggil, nak cakap something katanya.

mak : olin selalu mandi lama2 watpe?
aku : olin mandi lah mak..
mak : abeh tu mak tengok kamu berus jari kamu dengan berus gigi nape plak?
aku : mak berus jari lepas gosok gigi.
mak : (looking confused) bila pulak mak berus jari lepas gosok gigi?
aku : selalu mak mandi wat camni..(aku wat aksi berus jari dengan berus gigi)
mak : (tepuk dahi) bertuah punya budak...!

mak aku diam xkata pape. aksi aku tadi melampau sangat ke.

entah bila, aku dapat jawapan sendiri. tu pun lepas aku tahu yg mak aku sebenarnya dah lama pakai gigi palsu. 2batang gigi depan dia dah patah, mungkin xle tumbuh kot sebab tu dia pakai gigi palsu. tapi skrg aku tengok gigi dia xpernah plak tercabut time makan ke ape. mungkin mak pakai gam gajah kot untuk gam gigi dengan gusi? aku pun xpernah tanya. wat malu je kalu aku tanya. mesti kena gelak. tapi bila aku tengok berus gigi, aku mesti ingat kisah nih. hehe


lalala... malu saya~


6 comments:

Tirana said...

Hai Olin...apa mak buat semua ikut ye..hehehe..memang anak bertuah...

~Cinta Cukulet~ said...

hahahaa...apa mak buat semua nak ikut yek :D

olin said...

kak tirana,
heheh...malu saya~

cc,
nak jadi anak yg baik kena ikut kata mak. hehe~

don said...

haha.. jgn ikut gigi mak dhla ye... hihihi...

olin said...

don,
pekutukz!

don said...

uhuk uhuk...
hik hik hik...
kah kah kah...
srob srob srob....